lørdag 6. mars 2010

STAKKARS PASIENTER


I løpet av en vakt kan det skje den beste at man må gjøre sitt fornødende. (Kan man si det, forresten? Ble så formell her, at det er stor sjanse for at driter meg ut med formuleringen her, he, he). Uansett, noen ganger må man på do, rett og slett, og i lang tid har jeg sittet der lenger enn nødvendig. Kanskje har jeg en syk sykepleierhumor, men må ærlig innrømme at jeg har humret for meg selv av oppslaget til høyre for toalettskåla. Fikk plutselig lyst til å dele den med dere. Utdragene er hentet fra autentiske pasientjournaler i arkivene til Den Norske Legeforening. Selv om man har høy utdannelse, kan enkle barneskolesetninger bli vanskelige til tider:

Pasienten hører meg dårlig. Faktum er at han ikke har noen hørsel i det hele tatt på venstre øye.

Pasienten skal avholde seg fra alle former for seksuell aktivitet til jeg kan ta imot henne.

Pasienten har hodepine i hodet.

Pasienten har en mandolin-stor prostata.

Dette var de pasienter som ble liggende på mitt skrivebord.

Pasienten var gravid i 19. måned.

Pasienten synes at høyre stortå henger ned noe sammenlignet med de andre fingrene.

Pasienten blør i blant annet fra venstre nese.

Pasientens avføring har samme farge som dørene i 3. etasje.

Hun beskriver hodepinen som spennende.

Urin dyrket på distrikslegen viser vekst av coli.

Venstre kne svulmet opp og oppsøkte lege.

Jeg titter på pasienten i microskop, men blir ikke klokere av det.

Pasienten har vært på fjelltur. Nedkom med helikopter i går.

Liten tumor på venstre side av høyre skalle.

Pasienten røyker én sigarett i uken. Oppfordrer til å innskrenke røykingen.

Pasienten kan ikke få haken på golvet...

Pasienten har begynt å få små teskjeer i avføringen opptil 15-20 ganger daglig.

Lymfekjertelen sendes samme dag som pasienten med taxi til Oslo.

Pasienten trenger to levende personers støtte...

Går som tidligere en del på sine ben.

Har tre barn, tre jenter og én gutt.

Hatt vondt i natt i øret som har forsvunnet.

Føler seg bedre om han holder hodet bak nakken.

Far og mor døde når hun var 12 år. De har ingen kontakt med henne.

Kommer nå inn grunnet smerter i gipsen.

Pasienten får allergisk reaksjon av kontrastmiddel, jordbær, reker og flere av barna.

Frakturene ligger med hverandre.

Pasienten søker hjelp etter å ha slått til venstre stortå som nesten har løsnet. Personalet får dog ikke dra den av da det gjør vondt.

Pasienten er betydelig bedre etter at han dro herfra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar