fredag 12. mars 2010

FOR EI NATT


Dette synet møtte meg da jeg kom hjem etter jobb. Ytterdøra har store hakk i krysset der hvor vinduet er, og en murstein fra garasjen lå på bakken foran ingangspartiet, med selskap av en spade i loddrett stilling.

Dette ble skrevet i Drammens Tidende i dag 12/3-2010:
"Mange havnet i fyllearresten natt til fredag i Drammen, men politiet er totalt sett fornøyd med skisprintkvelden. Politiet hadde tidvis hendene fulle torsdag kveld, med fyllerør og kranglevorne menn i 30-årene i sentrum. En rekke åpenbart berusede menn ble pågrepet for ordensforstyrrelser og satt i drukkenskapsarresten på politihuset i Drammen. Under følger et utdrag fra politiloggen (med blant annet):
00.20: Politiet får melding om en bekymret huseier, fordi det står en full man og banker på døra til huset med en spade. Politiet ankommer stedet, og innbringer mannen, som er 30 år gammel og fra Drammen. Vedkommende blir anmeldt for skadeverk"

(http://dt.no/nyheter/fyll-og-ordensforstyrrelser-1.4909238).

Og her kommer jeg inn i bildet...

Klokken 00.30 ringte naboen meg. Da stod det en gal og full mann utenfor huset mitt med murstein i hånden og hamret løs på ytterdøra mi. Naboen hadde allerede kontaktet politiet, som kom forholdsvis raskt.

Min stakkars barnevakt var jo på kanten til nervesammenbrudd, men lo da og spøkte da jeg ringte henne senere på natten, så hun klarte seg fint tross alt. Hun hadde ligget under stuebordet mitt i nesten i en time. Siden hun ikke hadde fått med seg mobilen sin, hadde hun heller ikke fått gitt beskjed til noen. 3-åringen min hadde våknet da det stod på som verst og spurt barnevakten om hva som skjedde. Hun hadde svart: "Ingenting farlig, bare sov du". "Ok" sa gutten min og sov videre, he, he.

Naboen et par hus bortenfor hadde stoppet utenfor huset mitt, sjanglet seg opp bakken og prøvd å låse opp døra mi med sin egen nøkkel, noe som gikk særdeles dårlig. Etter å ha bodd i samme gaten i 1 1/2 år er det utrolig at hun fremdeles klarer å gå feil. For litt over et år siden gikk hun til angrep på døra mi med stiletthæler og knuste glasset i stuevinduet mitt, så begge deler måtte byttes. Denne gangen gav hun seg fort (flink jente det!). Kort tid etterpå hadde denne store mannen kommet på døra. Heldigvis åpnet ikke barnevakten da han banket på. Han hamret løs på ytterdøra med murstein, gikk rundt og var så hardhent mot bakdøra mi at dørhåndtaket knakk tvers av. Han gikk tilbake på forsiden av huset og begynte å gå løs på døra mi med en spade. Det var da naboen ringte. 6 politimenn fordelt på 3 biler, med hunder og elektrisk pistol gjorde at de fikk overmannet denne gale mannen og lempet han inn i politibilen.

Men TUSEN TAKK min kjære barnevakt, du var tøff som holdt ut, du forlot ikke barna mine, men stod der sterk (eller lå under bordet, he, he), men du var der! Du er rå! (Snart må jeg vel begynne å betale deg risikotillegg...).

Mannen ble huket inn og jeg må kontakte forsikringsselskapet for taksering. For ei natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar