lørdag 12. juni 2010

HVORFOR IKKE SENGEN, VENNEN?


Noen ganger blir jeg irritert og oppgitt, andre ganger må jeg bare le. Eldstemann på 3 1/2 år har egentlig sovet i stor seng det siste halvannet året, men nå de siste månedene er visst alt annet enn sengen et godt alternativ. Noen ganger lurer jeg på hvorfor han gjør det. Er det for å få oppmerksomhet? Er det for at jeg atter en gang når jeg snubler i ham, må legge ham i sengen igjen og at det har blitt en måte å utsette leggetiden på fra hans side? Vil han ikke sove alene, at han gjerne vil være i nærheten av meg, og dermed kan jeg godt sove i toppen av en trapp, bare han hører mammas stemme? Er det for at det er så lyst ute og kun det? Eller er han stor gutt og vil være lenge oppe etter at lillebror har sovnet. Kanskje en kombinasjon, men man kan bli svett med mindre.

De siste par månedene har virkelig vært et problem. Det har blitt lysere kvelder og eldstemann blir bare ikke trøtt. I vinter kunne jeg ta ham på armen, vise ham at det var mørkt ute, se på månen og si at nå var det natta, og da var det stort sett rett i seng uten problemer. Nå derimot, får jeg til gjensvar: "Mamma, jeg ser at det ikke er noen måne ute, det er bare sol, og da er det "god-morgen-tid". Så du vet, vi har det moro. Ikke sjans å få i seng før kl.23, så voksentid og alene-kvelder er det visst takk og farvel til. At jeg legger det barnet i sengen sin mellom 25 og 35 ganger hver eneste kveld, tror jeg ikke er noen overdrivelse. Noen som har noen tips, så spytt ut, jeg er åpen. Og ja, jeg har rullegardinger på soverommet hans, men hva hjelper vel det når han står opp og ser ut av et annet vindu der sola skinner...

Jeg har funnet ungen min sovende mange steder. I gangen utenfor soverommene, på badegulvet og i toppen av trappa som bildet over viser. For noen dager siden hadde jeg naboen på besøk, og jeg hørte eldstemann snek seg ned trappa og inn i den andre stuen hvor han stille begynte å leke. Han vet at når klokken har passert 21.30 er ikke det tidspunktet å prate med mamma og spørre om hun vil være med å leke, så han lekte stille der alene, mens jeg pratet med naboen min. En times tid senere da naboen takket for seg, fant jeg guttungen sovende på stuegulvet. I går, sovnet han ikke i toppen av trappa, men på trappetrinnet i svingen midt i trappa. Hvorfor ikke sengen, vennen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar