onsdag 18. februar 2009

LEAVE ME ALONE!


Jeg er så sliten! Jeg ønsker bare å være i fred. Lei av å være et samtaleemne for folk som møtes over en kopp kaffe eller spiser middag sammen. Jeg har fått nok, nok, nok!

Nå høres jeg innbilsk ut, jeg hører det selv. Samtidig vet jeg at det i stor grad er sant. Det er ikke meg i seg selv som er så himla spennende, men situasjonen, som er så absurd at de som vet litt, gjerne prater med andre om det.

Jeg kjente det i dag, at NÅ orker jeg ikke mer, nå vil jeg ikke mer! Hvor mye jeg skulle gitt for et kjedelig A4 liv! For noen år siden var jeg 20 kilo tyngre, med en kvise her og der, halvfett hår, og stort sett kledd i beige og lyseblå. Jeg var ikke så mye å se på, men ååå, hvor jeg skulle ønske jeg var der igjen! Være ei som ingen hadde spesielt interesse av, og som kunne forsvinne i mengden!

Angrer, gjør jeg. Lang inn i sjelen! Jeg ble rådet til å være forsiktig med å prate, og jeg prøvde, virkelig, og i lang tid klarte jeg det fordi alt var en hemmelighet, og hemmeligheter klarer jeg å holde på. Men så sluttet det å være hemmelig, og jeg ble plutselig usikker på hva jeg skulle svare når folk spurte.

Jeg har blottlagt livet mitt, og vet du hvorfor? Fordi jeg føler jeg SKYLDER folk et ærlig svar når de spør. Folk som i utgangspunktet ikke har noe med hvordan jeg har det, men som jeg tror virkelig bryr seg, eller som spør ofte nok, får til slutt det svaret de søker. Hvis ikke avviser jeg jo folk, og det skal man ikke dersom de er vennlige, tenker jeg. Har du hørt noe så dumt? Men det er helt sant! Jeg kan glatt tråkke over mine egne grenser bare for at den andre skal føle seg vel når han eller hun spør.

I mitt møte med mennesker som vet at ting er utfordrende og dermed spør mer direkte spørsmål, dem sliter jeg ordentlig med å gi et svar, desverre. Jeg føler et slags forventningspress, at jeg må komme opp med noe nytt og spennende siden sist vi pratet, og det føles så feil. Jeg kjenner at det ødelegger meg. Min kjære er så mye flinkere der, både til å beskytte seg selv og andre, og der har jeg mye å lære av ham!

Men så har man da i tillegg disse ryktene som sprer seg som ild i tørt gress og som gjerne ekspanderer fra to egg til fem høns, og iblant en og annen kamel også. Da må jeg jaggu meg forholde meg til det også, enten bekrefte, avvise, forsvare eller forklare.


Uansett hva man velger, får folk bekreftet eller avkreftet det de lurer på, og de blir fornøyde. Selv er jeg tom på innsiden fordi folk drar ut av meg det de vil ha. Til slutt kommer jeg til å sitte igjen med skallet, det som man ofte skreller av og kaster fordi det smaker surt.

Jeg ønsker altså være i fred, bare være meg, uten denne historien som følger med, men det er desverre for sent. Det er for mange som vet. Det eneste jeg har lyst til, er å gjemme meg bort og stenge hele verden ute. Hjelp meg den som kan!


5 kommentarer:

  1. Hei! Fant link til bloggen din på NSM på fb.
    Jeg føler med deg. Fikk lyst til å si til deg at du ikke må føle noen som helt forpliktelse til å informere andre om hvordan du har det. Ikke vær så redd for å avvise folk. Bare si det som det er at du ikke har lyst til å snakke om det, eller svar "greit" eller "ganske bra" når noen spør. Ta vare på deg selv og beskytt deg selv. Det som allerede er sagt, er sagt, men for fretiden kan du likevel velge annerledes.
    Klem til deg!

    lillegrete.blogspot.com

    SvarSlett
  2. Kjære Grethe.

    Tusen takk for at du tok deg tiden til å lese blog'en, og til å skrive en oppmuntrende kommentar, samt rådet du gav meg. Det setter jeg stor pris på! Satte meg ned og leste litt på blog'en din også, og du skriver utrolig mye bra.

    Det var et avsnitt du skrev som traff meg: "Hverdagen din kan bli bedre. Dagen i dag kan bli bedre. Tenk etter. Hva vil du endre på? Og hva kan du endre? Du trenger ikke tenke fem år frem i tid. Konsentrer deg om her og nå. Hva kan du gjøre for at denne dagen skal bli bedre for deg?".

    Og det er så sant! Jeg kan bli helt matt i denne situasjonen jeg står i, kan få hodepine bare av å tenke på den. Men det er noe med og faktisk gjøre det beste ut av dagen i dag, som både du skriver og min kjære selv sier. Selv om situasjonen og livet ikke er slik man hadde tenkt seg det, er kunsten å overleve mange ganger å ta én dag av gangen og konsentrere seg om den. Jeg synes det er lettere sagt enn gjort, det må jeg virkelig si! Samtidig gjør man ikke livet lettere, verken for seg selv eller de nærmeste med å være trist og lei hele tiden.

    Jeg har faktisk prøvd å få inn noe positivt i livet, gjøre noen grep for å holde meg gående. Jeg kjenner at det gjør meg godt, og min kjære er snill og støtter valgene mine. Så får man bare se hva fremtiden vil bringe.

    Igjen takk, Grethe!

    SvarSlett
  3. Racel skrev:

    hei

    jeg leste det siste du skrev på bloggen vet du;
    å har tenkt litt på det egentlig;
    for ... jeg har opplevd litt kjipe ting sjøl å hatt den der følelsen du illustrerer
    å det blir som du sier, lettere paranoia; hehe

    jeg også trodde at alle snakket om meg;
    i enkelte tilfeller gjorde de nok det å; for som du sier noe om, så er det noen som liker å snakke om slik å dyrke slarv;

    i dag, når jeg tenker tilbake på åssen det var, å samtaler jeg har hatt i ettertid med de det gjaldt, de jeg trodde snakket om meg,
    så viser det seg at ... det var ikke helt sånn jeg trodde;
    jeg var ikke emnet på den måten jeg trodde
    men emnte, ja; men ikke mer enn kanskje 10& ; hehe
    jeg var selv overbevist om 1000 !! hehe
    jeg trodde nok de ikke levde for stort annet; hehe
    for jeg hadde en ganske graverende situasjon kontra deres liv;
    jeg var ikke vanlig i det hele tatt;

    å jeg hadde det bare så vondt selv, sånn at jeg trodde alle godtet seg ved det; snakket å snakket å snakket; å det var kun det de gjorde, følte jeg;

    men de gjorde ikke det
    for egentlig var de bare gla i meg, å min x også;
    å de hadde bare forferdelig vondt av situasjonen vi var havnet i;
    de ønsket oss godt begge to; å savnet oss fryktelig.
    jeg trodde ikke det dengang; men i dag skjønner jeg det;
    Jeg trodde de så det som en mulighet til å snakke; mens sannheten var at de følte de mistet oss, å var forferdelig fortvilet over det; å at de ble frosset ut av oss;
    innimellom er det vanskelig å se kjærlighet;

    jeg så ikke noe annet dengang enn at jeg måtte isolere meg fra folk.
    jeg syns det var forferdelig vanskelig å være med dem; jeg følte at det var alltid noen som visste noe jeg ikke,
    å det var en heeeelt skrekkelig følelse
    var lettere å være sint på dem, syns jeg
    så jeg fjernet meg fra dem
    isolerte meg helt;

    mens eeeegentlig ville jeg bare være sammen med dem, å at ingen skulle se på meg, ingen skulle vite noe, ingen skulle tenke trist om meg; jeg ville bare være en del av
    jeg ville vel egentlig at alt skulle være som det var engang;
    fint å godt å trygt.
    men .... det var ikke sånn lenger

    jeg anger ikke på at jeg isolerte meg; for jeg lærte veldig mye;
    først å fremst å sette jesus ennå høyere enn jeg hadde gjort for meg selv

    men i ettertid har jeg slitt veldig med det å nærme meg disse menneskene igjen;
    jeg kallte de også cafe-folk; hehe

    men det var en utrolig fin gjeng jeg var i dengang; jeg var veldig gla i de;
    å de i meg;
    å ... ennå kan jeg slite litt med at jeg føler de snakker;
    kanskje noen gjør det å; hehe
    paranoianen lenge leve; hehe
    for mye sannhet i det å;

    men i dag driter jeg mer i det enn noengang
    vil de snakke så snakk; har de ikke noe bedre å leve for, så snakk , tenker jeg;
    herreguuud, det er ørti år siden; kan de ikke gå videre altså ?! djiiiisess tenker jeg !!

    men okei !! JEG er videre
    jeg er videre meg selv, iallefall.
    nå må jeg bare møte de å klare være gla i de; hehe
    en vanvittig kunst; hehe
    jeg hadde så andre forventinger til de dengang, skjønner du;
    jeg forventet de skulle stille opp på andre måter enn de gjorde;
    men som de sier i dag ...åssen kunne de ? hehe
    å jeg må jo innrømme at jeg gav de ikke mange sjangsene; hehe
    flaut å tenke på; hehe

    jajja;
    vi er forskjellige;
    føler forskjellig; forskjellig liv; å ståsted å generellt er vi alle unike å ulike;

    men håper du finner nooooe inni her for deg;
    det håper jeg.

    nå må jeg på løpe;
    klemm fra meg :D
    stå på , skjønne menneskedame :D

    SvarSlett
  4. Kjære Rachel!

    Jeg tok meg rett og slett friheten til å kopiere det du skrev til meg på NSM på Facebok. Syntes du hadde så mange gode poeng, og du gav meg en del å tenke på. Og hvis jeg får lyst til å lese det igjen, blir det lettere for meg å finne det igjen her. Håper det er greit...

    Tusen takk for at du satte av tid og krefter til å dele dine erfaringer med meg. Det satte jeg pris på!

    Klem :-)

    SvarSlett
  5. Rachel skrev:

    klipp å lim så mye du bare vil;
    Er gla du fikk noe utav det.

    SvarSlett