lørdag 28. februar 2009

ANGRY BITCH


Det er rart hvordan man kan bli forandret fra å være ei søt, snill og god jente, til å bli ei som blir så knust og så sint at hun får lyst til å ta det første og beste hun finner og kaste det. Bildet er nok noe drastisk og noe satt på kanten, men shit au. Har en følelse av at min kjære synes jeg er en bitch som nesten tar livet av ham av og til. Stakkars, ikke lett for ham heller, selv om han har mye av skylden selv...

Motgang gjør deg sterk, sies det, og: Det er i motbakke det går oppover. Det er nok en viss sannhet i det. Men med for mye motgang og for lange oppoverbakker, blir man sliten, og til slutt så utmattet at man ikke klarer å tenke klart eller vet hvor man skal gjøre av seg.

Jeg tror jeg er der nå. Jeg er ikke så sint til vanlig, altså, helt sant, men det er ett tema som gjør så grusomt vondt. Det er som en kniv som blir stukket inn i magen (det er der jeg vanligvis kjenner det) og vris sakte rundt. Jeg har aldri fått en kniv i magen fysisk, men jeg kan tenke meg at det kan gjøre så vondt, faktisk. Samtidig prøver jeg desperat å gjøre andre ting for å avlede oppmerksomheten bort fra den smerten. Jeg har vært for feig til å gjøre det selv, samtidig som jeg ikke vil gjøre noe som setter meg i fare for å miste mine kjære små. Men jeg må si at jeg forstår godt de som påfører seg selv fysisk smerte for å prøve å fjerne eller veie opp for den psykiske. Du skriver i blog'en din Grete at du aldri har hatt det så vondt at du kunne tenke deg gjøre noe slikt. Lykkelig skal du være for det! Skulle ønske jeg kunne sagt det samme!

Hadde dette temaet som gjør så forskrekkelig vondt, vært tilfelle noen få ganger, skulle jeg taklet det bra, for jeg er seig, utholdende og tåler mye. Men nå begynner jeg å nærme meg bristepunktet. Og dette ene temaet som gjør så grusomt vondt, må jeg desverre konfronteres med flere ganger i uka. Og hva skal jeg da gjøre? Jeg kan flykte fra det, til en viss grad, men det kommer indirekte til å påvirke meg i sinnsykt mange år framover, og jeg blir helt motløs bare ved tanken. Har lyst til å begynne et nytt liv med bare meg selv, og det er jo litt vel sent når man har barn som også kommer til og måtte forholde seg til dette.

Men Gud velsigne de to små. Aldri så galt at det ikke er godt for noe, kan min kjære og jeg si til hverandre, med et glimt i øyet når vi beunderer dem. Det ble virkelig et bra resultat av den kjærligheten vi hadde til hverandre. Makan til snille barn skal man lete lenge etter, så på det området skal jeg ikke klage i det hele tatt! Barn har jo også den fantastiske egenskapen å tilpasse seg det aller meste uten særlig store problemer.. Er dette én av grunnene til at Jesus sier at vi skal bli som barn? At vi skal kunne klare å tilpasse oss nye situasjoner uten å holde på bitterheten, slik vi voksne ofte kan gjøre? Det må være en velsignelse å kunne tenke like enkelt som et barn!

Jeg har en bønn i mitt hjerte, og det er at jeg ikke skal overføre min sorg og min smerte over på mine kjære barn og gjøre ting vanskeligere for dem. Jeg håper virkelig jeg klarer det.

Neverland, stedet hvor alt er mulig Skulle gjerne vært der! Noen som har en billett til overs?

4 kommentarer:

  1. Vil bare si at jeg leser det du skriver. Og du skal vite at alle har sitt. Alle har sine tunge stunder og sine mørke rom. Meg inkludert. Fortsett å skriv. Det er mye terapi i det. Klem til deg!

    SvarSlett
  2. Der fikk jeg endelig svart deg. Takk Grete! Jeg vet vi alle har vårt, og at jeg ikke er den enste som har det tøft. Likevel er det godt å høre at man ikke er alene.

    Ja, det er mye terapi i å skrive, og kjenner at jeg trives med det. Samtidig er det flere parter inni bildet, og ønsker ikke å henge dem ut. Balansen mellom å fortelle hvordan man har det, samtidig som man ikke skal utlevere noen for mye, er vanskelig. Håper ikke jeg rakker ned på noen når jeg skriver. Det ønsker jeg ikke, men vet ikke om jeg har gjort det likevel...

    SvarSlett
  3. Rachel skrev:

    før jeg finner bingen;

    skal si deg no, for hvis du eller en eller annen finner bare om så 5% innimellom er det verdt det;

    fortelle deg, jeg følte meg gal, husker jeg;
    for i forskjell til mange andre, så skuuulle de bare sett inni skallen min !! hehe
    de hadde dødd på flekken; hehe

    å jeg følte meg alene; å fryktelig ensom ; for jeg hadde ingen referanser som var tilnærmet min egen situasjon;
    Jeg delte 5% med "normale" folk, å det holdt for dem !!
    Å de lente seg tilbake ved det at de oppdaget ar de hadde det ganske så bra;
    å fortalte ved det om sine lykkelige liv; å det gjorde meg ennå mer ulykkelig; ensom;
    I bunn var jeg redd; selvom jeg ikke så det sånn da; men i dag ser jeg det
    jeg trodde jeg skulle bli gal;
    å ved det ble jeg forbanna på dem !
    Alltid skulle alle ha det så forbaska flott; å aldri var noe meg til del noe av det.
    Så de resterende 95% turde jeg aldri fortelle;

    jeg skjønner de som skader seg selv jeg også;
    si deg no ? det er fryktelig ydmykende, men en periode husker jeg at jeg seriøst vurderte ta livet mitt;
    det var ingen som visste det; jeg kunne aldri si no sånn;
    Men det var det nydeligste jeg kunne tenke meg, følte jeg;
    for jeg var så sliten av å kjempe; jeg var tom; det var bare ikke mer å hente, altså;
    Fornuften sa så mye, men hjerte hang bare ikke med;

    men jeg klarte komme meg gjennom smerten; ved at jeg skrev
    jeg skrev tanker i sanger, å jeg skal også innrømme at jeg skrev brev til jesus;
    Ja, det er teit; jeg vet det.
    men jeg gjorde det, iallefall.

    å det å skade seg selv, fjerner smerten fra det indre; retter oppmerksomheten mot noe annet sterkt;

    men skammen etterpå ?
    jeg tror den er verre å forholde seg til enn årsaken til at man handlet som man gjorde;
    for man har forvveret sin egen situasjhon; selvom det ikke føles slik der å da;

    det å ta sitt liv var det ultimate; det deiligste jeg kunne tenke meg
    ikke hele tiden jeg tenkte sånn, men i snutter innimellom.
    å det skremte meg at jeg tenkte sånn; men jeg var så sliten; å jeg ville bare vekk;
    vekk fra situasjonen; fra ulykken; fra meg selv; min egen smerte; følelsene;
    Alt !! jeg ville ikke mer; det var virkelig ille når jeg tenker på det nå;

    men jeg tenkte jo : "barna ????"
    Men da er ikke jeg her å kan bekymre meg hvis jeg er død, tenkte jeg
    Fryktelig trist å tenke på at det var så ille;
    men det var sånn.

    jeg skal innrønme, jeg skadet meg selv på andre måter enn å skjære meg etc;
    Jeg spiste !
    jeg este ut, paralellt som jeg liksom skulle trene, for jeg visste jo at ... det å være attraktiv var vel å bra
    men jeg rømte ; hele forbanna tiden !
    Å guu som jeg åt:; å ble mer å mer lei meg;
    Nei, det var en skrekkelig trist tid !!!
    For hvem vil da av kvinner se ut som et takras på hue å veie 487754 kg for mye, danse rundt som en anna flodhest; Nei, fytti !!!
    For vi er jo virkelig kvinner, er vi ikke;
    så pass deg for den der putte i munnen-grava, min venn.
    Den er skrekkelig sørgelig å dyp;
    Tror ikke menn føler det likt i dette her; men de er menn; å har andre ting;

    En komisk ting til; jeg pleide også å la håret mitt få lide; hehe; som du selv skrev noe om på bloggen din;
    å det er en sorg for ens eget senter; for håret er spesielt for oss kvinner;
    det har det vært i alle tider;
    Håret vårt illustrerer mye av hvem vi føler oss som;

    å den dag i dag prøver jeg få et "forhold" til håret mitt igjen; hehe
    så ... ja, mye handling i affekt er mye å dra inn igjen etterpå;
    Tar lang tid; hehe

    men ja pointet, det er så mange måter å rømme på; mange måter å ikke møte smerten på
    Å alle har vi forskjellige fluktruter; til å med Grete som du sa, har nok noen smutthull; hehe
    ikke like graverende som man selv kan føle; men dog.
    For alle har vi noe;
    Å bunn er bunn for enhver

    å du er knallsterk å seig som meg selv, tror jeg;
    på godt å vondt sikkert å; hehe
    men er du like sjuk i hue som meg, min venn, så klarer du deg meget bra !!!!
    Aldri tvil på det !!
    Bare hold ut; å ikke miss din egen takt :D

    Jeg er gla i deg, jeg !! Det kjenner jeg bare
    Rock on, snuppehuppe !!

    men nåå skal jeg sove; hehe;
    nettop kommet hjem fra larvik;

    zzzzzziitt :D
    natta :D

    SvarSlett
  4. Hei igjen Rachel!

    Atter en gang takk for tibakemeldinger og for at du deler av livet ditt. Kjenner meg på mange måter igjen i det du skriver. Det å ikke gi alt til folk eller det å føle seg mislykket etter å ha delt noe av problemene sine. Personlig har jeg sluttet helt å si noe til venner som tilsynelatende har det bare bra. Blir bare deprimert av å prate med dem, selv om de er kjempekoselig, immøtekommende og jeg stoler på at de holder munn. Kjenner at jeg ikke klarer mer på den fronten. Så der har jeg faktisk blitt litt flink Grete, trener på mine "perfekte" venner. Når de nå spør, sier jeg stor det bra. Føler meg som verdens verste hykler, men det er deilig å besytte seg selv. Takk for bidraget der!

    Du trenger ikke være redd for at jeg skal slite med å spise for mye i alle fall. Forstår at du trøstet deg på den måten, og at resultatet ble kjipt. Selv er jeg veldig glad i mat, men suser ned i vekt hver eneste uke. Det er nok et resultat av stress og ikke minst ammingen. Akkurat nå har jeg en BMI på 16,6, og skulle gjerne gått opp noen kilo. Jeg har gått fra å være fin og slank til å bli ei pingle. Egentlig er det vel et luksusproblem, så jeg bør vel ikke klage...

    Ja, håret fikk definitivt lide, men aldri så galt at det ikke er godt for noe. Akkurat nå, da håret fikk vokst seg noen centimeter, ble jeg faktisk ikke så verst fin, he, he... :-)

    SvarSlett