søndag 23. august 2009

Å VESTLAND VESTLAND



Jeg og guttene mine var på vestlandet i påsken, hjemme hos foreldrene til noen gode venner. Jeg visste på forhånd at denne familien bestod av flotte mennesker, men jeg må bare ta meg av hatten for dem. Måten de åpnet sitt hjem og tok imot barna og meg på, var prisverdig. Kjærlighet lyste ut av øynene på dem når du møtte dem, og med én gang du tråkket innenfor dørterskelen, føltes det som du var en del av familien, og de sparte ikke på noe. Foreldrene tok til og med den eldste gutten min opp på soverommet sitt og hadde han der flere netter for at jeg skulle få sove ut om morgenen. De dro fram de gode sidene i meg, gav meg avlastning og jeg fikk tid og overskudd til å være en god mor.

Og hver eneste dag, fikk jeg tid alene til å sette meg her ved stryket, noen ganger flere ganger om dagen. Her kunne jeg klarne tankene, og kjenne på stillheten. Noen ganger satt jeg og pratet med venner på telefonen, andre ganger tok jeg meg tid med Gud. Men jeg fikk noe som het alenetid, som har vært en ekstrem mangelvare siden minstemann ble født. Jeg nøt tiden alene.

Det finnes så mange fremtredende personer som er så lett synlige, mange ser opp til alt det fine de gjør, og de får mye respons for det de gjør. Jeg har selv vært noe fremtredende i menighetssammenheng, og det var fantstisk å få respons og ros for det man gjorde, og at mange så det positive du gjorde. Men turen på vestlandet gjorde meg ydmyk. Familien er ikke veldig fremtredende av seg, som jeg vet, men makan til mennesker. De hadde det ikke bare i kjeften, men de viste Guds kjærlighet i praksis til en sliten tobarnsmor. Takk skal dere ha, snille mennesker.

9 kommentarer:

  1. Godt at det finne sånne mennesker. Alenetid er veldig viktig. I hvert fall har jeg behov for det. Tid til å roe helt ned og kjenne på den freden som finnes der for alle som vil ta i mot den. Den freden som overgår all forstand, og som vi kan eie på tross av alle omstendigheter som møter oss. Jeg lurer (som Mr. Eidsvåg) på hvorfor jeg ikke bader mer i den elva :). Ønsker deg gode dager. Husk hvem du er og hva du har. Det skjer noe når vi minner oss selv og hverandre om det. Stor klem!

    SvarSlett
  2. Det stedet med naturen og de som fortsatt bor der er omtrent som søndagen: før forsto jeg ikke helt poenget med den, den var ganske begivenhetsløs og litt kjedelig. Men nå er den noe av det beste som finnes (regner forøvrig med å få mer helgefølelse generelt nå når jeg har gått fra årevis med turnus til 9-4/man-fre). Godhet avler godhet og jeg er glad for alle nye sjanser. Håper jeg klarer å gi like mange som jeg får.

    Åpent hus her også forresten, om det passer slik en gang.

    SvarSlett
  3. Du har helt rett Grete. Alenetiden er ekstremt viktig, for meg også. Uten den blir jeg helt gal, og jeg holdt vel nesten på å bli det ogå ;-)

    Jeg tenker veldig likt som deg når det gjelder å "bade i floden". Det kan være et forferdelig tiltak å ta de første skrittene, men når man først er uti, lurer man på hvorfor man ikke gjør det oftere, fordi det er så ubeskrivelig godt.

    Også takk for de oppmuntrende ordene på slutten av innlegget ditt. Skal prøve å holde fast på dem!

    Takk og takk!

    Stor klem fra meg.

    SvarSlett
  4. Heisann Funcy!

    Kan forstå det du skriver, ja. Det er rart med det man har rundt seg alltid, ikke alltid man ser hva det betyr for en før man mister det eller får det på avstand.

    Flott å høre at du har fått jobb, og fri i helger, det kommer du nok til å sette stor pris på ja! Håper du og familien din har funnet dere til rette og har det godt.

    Jeg og gutta kommer gjerne på besøk en gang. Har altfor mye ferie som jeg ikke vet hvordan jeg skal bruke, så kan jo hende det kan kombineres med en tur til dere.

    Ønsker deg og familien alt godt! Takk for at dere er den dere er!

    SvarSlett
  5. Her er det alltid åpent hus, og nå har vi til og med plass til besøk :)

    SvarSlett
  6. Hei Grete. Takk for invitasjonen. Kanskje jeg benytter meg av den en dag. Var veldig hyggelig å stikke innom dere en kort tur i sommer, men den gode samtalen begynte da jeg var på vei ut døra. Vil gjerne ta opp igjen den en gang.

    SvarSlett
  7. Det var så koselig å se deg igjen Funky og få hilse på deg og familien din igjen. Takk for kjempekoselig prat på kafé'en, satte stor pris på det!

    SvarSlett
  8. Den gode samtalen tar jeg mer enn gjerne opp igjen med deg, ja! Klem!

    SvarSlett